måndag 16 augusti 2010

Val2010... Start om 16dgr

http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.2097151/400-000-osakra-valjare-avgor

Om 16 dagar startar valet 2010. Då öppnar förtidsröstningslokalerna. Den stora massan röstar sannolikt som vanligt på valdagen, vilken i år infaller den 19 september. Dock kan man se att andelen förtidsröster har ökat och som intressent av fakta, ska det bli intressant att se hur det ser ut detta val. Faller dock in under kategorin "oviktigt vetande".

Däremot kan det tyckas viktigt för partierna, eftersom hela deras upplägg bygger på att valet är den 19/9 och som vanligt får jag känslan av att valrörelsen inte riktigt kommer igång. Valstugorna placeras väl ut denna vecka om jag inte misstar mig. Hur som helst blir det svårare att locka över de som förstidsröstat, än att fånga deras intresse i första läget.

Intresset för valet är i alla fall stort och det är på många sätt ett ödesval. Det är ett ödesval för de sjuka och arbetslösa som idag lämnas vind för våg, även om de på pappret har en s.k. "åtgärd". Minskad ersättning, ingen ersättning, sjuk men inte sjukskriven för dagarna är slut, arbetssökande i åtgärd, för det finns inga jobb. Å andra sidan är arbetslösheten en synvilla, för det har Reinfeldt sagt.

Hur som helst tror jag att det avgörs på hur giriga vi människor är. Är det viktigare med ytterligare skattesänkningar för de med arbete och samtidigt realisation av våra gemensamma tillgångar, eller bör vi försöka återuppbygga något som liknar en välfärd, där sjuka har rätt till hjälp och där arbetslösa kan få hjälp?

Jag tror inte att allt löses genom ett maktskifte, eftersom det traditionellt sett tar tid att återubbygga det som borgarna slaktat. Däremot tror jag att det handlar om riktning, dvs om den extra kronan i plånboken är viktigast eller omsorgen om andra är viktigast.

Och nej, det var inte bra tidigare, men det var bättre. Bättre för människorna i landet. Kanske inte bättre för de giriga, men för de övriga som förhoppningsvis är fler.

Kanske har jag fel, kanske har svenskarna på allvar tagit steget fullt ut till att bli "det giriga folket".
Den 20 september vet vi sannolikt svaret på detta.

Peace, out...

5 kommentarer:

  1. Den 21:a augusti har vi Alliansen fortsatt på halsen. Det sätter jag min sista enkrona på.

    SvaraRadera
  2. Väl talat. Ödesval är det verkligen.
    /Marie Livsrop

    SvaraRadera
  3. Om Alliansen styr efter valet tror jag att jag hänger upp mig i hallen ! Fy faan för att vara fortsatt sjuk då i detta land ! Har faktiskt jobbat i 25 år , tills kroppen sa infrån, är inte fet, röker inte, super inte och drogar inte, ändå är det JAG som ska straffas för saker jag inte rår för. Snacka om sjukt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ha det gott !

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så är politiken bara till för de välställda i samhället.

    Vi som lever i "Utanförskapet" existerar bara i statestiken men inte i verkligheten.

    Girigheten styr helt...

    NoCash

    SvaraRadera
  5. Det spelar ingen roll vem som av dagens partier sitter i makten. De är som duvor och måsar ändå hela bunten.

    Först matar man dem och det enda man får tillbaka är skit.

    SvaraRadera