tisdag 26 oktober 2010

Vilken tur att vi har TV-reklam *not*

Det är väl en himla tur ändå, att samhället totalt sett slösar så mycket pengar på något så dåligt som reklam i TV.
Det fanns en tid när det var lite nytt och spännande. I alla fall tyckte jag det som tonåring. Nyhetens behag.

Tyvärr förstod inte reklammakarna att det var just nyhetens behag och numer sköljs vi över av reklam även i andra sammanhang. Man kan inte längre surfa på nätet utan att bilden "fryses" för någon jävla reklam.
Så är fallet på t.ex. Aftonbladet och andra nyhetssajter. Ja, eller sajter som är en del av det som tidigare varit nyhetsbranscher, men numer är något helt annat. Nu består nyhetsflödet endast av en liten del av denna verksamhet.

Så är det ju också med denna förbannade TV-reklam. Jag accepterar det faktum att kanalerna lever på detta, men med de finansiella förutsättningar som gives kan det knappast vara optimerat utifrån ett "behov" av reklamintäkter.
Snarare handlar det om ett maximerande av intäkter och vinster, vilket drabbar tittarna, dvs. kunderna, vilket innefattar mig.

Kanske skulle det vara lättare att uthärda om det inte var så att drygt 30% av programtiden utgjordes av reklam och kanske skulle det underlätta om man försökte, bara försökte göra bra reklam.

TV-reklamen är ju så JÄVLA DÅLIG! DÅLIG! är den och den förstör min tid framför ett program jag vill se. Jag kan inte fatta att man fortfarande sänder reklam som är dåligt dubbad. Munnen går åt ett håll medan ljudet går åt ett annat. Det är precis som att man har en tävling om vem som kan producera den sämsta TV-reklamen. Det sämsta har plötsligt blivit det bästa i deras värld, vilket egentligen säger en hel del om deras värld. Att något så dåligt kan uppfattas som bra måste ju innebära att de helt enkelt är värdelösa och inte begriper bättre.

Om ni måste ha den här jävla reklamen, gör åtminstone någon reklam som är bra, eller åtminstone möjlig att uthärda.




Läs även andra bloggares åsikter om reklam tv-reklam tv 4 tv 3 kanal 5

intressant.se



4 kommentarer:

  1. Äsch...var inte alltför stygg mot dom stackars små "reklam och media" människorna :-D
    Det där med dubbningen är ju oxå ett kapitel för sig, jag tar mig friheten att lägga till några extra DÅLIG åt Dig ;-)

    SvaraRadera
  2. hej.
    jag är oxå TRÖTT på reklamen!
    me jag vet oxå vad 30SEKUNDER kostar hos tv 4 det är över 50.000kr!!

    SvaraRadera
  3. Du vet jag håller med dig.

    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. TV Reklamen är död! Länge leve TV Reklamen.
    Vem f-n blir påverkad av denna tragiska reklam?
    Håller med dig till 100%.

    SvaraRadera