lördag 16 juli 2011

Dagens gärning

Jag tänkte att det var en god gärning, men är inte säker på det. En gärning är det i alla fall och den ger ett litet uns av tillfredsställelse.
 
Det finns en restaurang som jag besöker ibland. Där händer det att de inte registrerar mitt köp i kassan. Tidigare i mitt liv skulle jag förfäras av det, men efter år av myndighetsmissbruk från Kronofogdens sida, känner jag mig riktigt nöjd med det lilla.
 
Min inställning ändras inte speciellt av att se massor av människor få sina rättigheter kränkta av de myndigheter som är satta att försvara desamma.
 
Inte blir det direkt bättre av att Sverige deltar i blockaden av Gaza. Varför ska plötsligt Europa ge sig in och aktivt förhindra humanitär hjälp till det belägrade området? Varför stödjer Sverige detta agerande? Var är frihetspolisen nu?
 
Bedrövligt är vad det är.
 
Och eftersom vi har lagstiftare som satt i system att stjäla från fattiga och ge till rika, så applåderar jag alla försök att återta en viss del av kontrollen, även om det "bara" är genom att undanhålla staten skatteintäkter.
 
Kanske ändrar jag mig igen den dag då Kronofogden arbetar för att skydda statens kassa, när svenska medborgare ges reella mänskliga rättigheter och där vår Regeringsform följs, när sjuka får del av den försäkring de betalt, när Polis och Kriminalvård respekterar människor och inte godtyckligt misshandlar eller på annat sätt straffar människor och när Sverige fördömer dödsstraff utan föregående rättslig prövning. Carl Bildt hyllade t.ex. just dödsstraffet mot en person som inte fått rättslig prövning.
 
Myndigheter och lagstiftare gör det inte lätt att känna respekt för dem... Men det är som vanligt i Sverige, det pratas mycket i maktens korridorer, men det händer inte så mycket egentligen.
 
Regeringen struntar ju t.ex. i vad Riksdagen bestämmer. Finns det då något syfte med Regeringen och Riksdagen, eller kostar det bara en jävla massa pengar?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar